miércoles, 9 de marzo de 2011

Quin temps farà en falles?


Queden 5 dies per la plantà de les falles i la pregunta més repetida és, quin temps farà enguany en falles?

Abans d'entrar en detalls de què diuen els mapes del temps per la pròxima setmana, seria interessant fer la vista enrere i analitzar la climatologia de la semana fallera, dies 15 a 20 de març.

José Ángel Núñez del departament de climatologia de la secció d'Aemet de València va fer al 2008 una anàlisi molt interessant de les dades des de 1938 fins a 2008 a la ciutat de València en eixos dies de març.

Hem de recordar que són els dies propers a l'equinocci de primavera, dies en què l'atmosfera es presenta molt variable, típicament primaveral, amb canvis sobtats de temperatura.

L'any passat (2010)  a soles va ploure de manera quasi inapreciable el dia de Sant Josep i les temperatures màximes oscil.laren entre els 15 i els 18 graus, amb nits fredes i valors mínims que arribaren fins als 3 graus la nit del 16 al 17.

L'any 2009 no va ploure la setmana de falles, però si ho va fer amb ganes al principi i al final del mes de març, acumulant més de 100 litres per metre quadrat eixe mes a la capital del Túria. Els dies de falles les temperatures màximes van ser agradables i oscil.laren entre els 17 i els 19 graus de màxima, i les nits es mantingueren en valors entre els 7 i els 11 graus.

Si fem un resum de què ha passat des de 1938 a 2008.
Pel que fa a les temperatures,

la temperatura mitjana de les màximes és 18,8 ºC,
la temperatura mitjana de les mínimes és  8,8ºC,
i la temperatura mitjana diària és 14ºC.


No cal anar molt lluny en el temps per trobar falles càlides, amb valors màxims de més de 25ºC , com a ara el 2008, o falles molt càlides com ara el 2002, amb una temperatura màxima el dia de Sant Josep de 29ºC, i també poden trobar falles fredes com ara el 2003, amb una mínima la nit del Foc de 4ºC.

Pel que fa a les precipitacions, en el periode des de 1938 a 2008,  hi ha una gran variabilitat, però lo normal és que si plou a la setmana de falles siga quasi inapreciable, de fet, en el periode de temps comentat, 1 de cada 3 anys no plou ni tan sols un dia, i quasi en 3 de cada 4 anys (72%) a soles plou 1 o cap dia.

Alguns dels anys més recordats són 1989, quan va ploure en 3 dels 5 dies de falles i l'any 2000 quan va ploure just el dia 19 a última hora, en el moment de la Cremà.

Pel que fa al vent, en el mes de març és habitual que les brises siguen el vent predominant, en este cas predomina els dies que fa sol de matí, amb temperatures que al migdia arriben prop dels 20ºC i una vegada arranca la brisa, les vesprades són fresques, perquè el vent que ens arriba sobrevola la superficie del mar que estos dies de març està de mitjana a 13,9ºC.
 
El resum seria que la variabilitat és allò que predomina, com és habitual al mes de març.

Què passarà enguany?

Els models ens indiquen que després de la pertorbació que ens passarà entre el divendres i el dissabte, diumenge quedarem amb temps estable i assolellat. La setmana de falles tornarà a formar-se una nova borrasca a l'oest de la Península, que ens enviarà fronts nuvolosos que deixaran molta nuvolositat i pluges de dèbils a moderades el dia de la plantà. Tot indica que serà un setmana de cel variable i amb precipitacions.


Pareix que esta vegada estarem en el 30% de setmanes falleres que plou 2 o més dies.
A partir de divendres farem previsions diàries de la setmana de falles.

Una efemèride astronòmica: la alineació solar de la penya foradada en la Vall de Gallinera



Este cap de setmana tenim l'oportunitat (si la predicció meteorològica ho permet) de presenciar un curiós fenòmen astronòmic que té lloc a les nostres terres i que ha estat estudiat amb detall pel dr. José Lull, egiptòleg i astrònom de reconegut prestigi: http://www.joselull.com/otras%20%E1reas/gallinera/Jos%E9%20Lull%20-%20alineaci%F3n%20solar%20forad%E0.pdf

Es tracta de l'alineació solar de la Penya Foradada de la Vall de Gallinera (Marina Alta). La Penya Foradada és un forat natural format als cims de la serra, que es pot observar des de diferents punts de la vall i dos dies a l'any, el 4 d'octubre i el 8 de març, el rajos del sol passen pel forat. El fenòmen es produeix en març al voltant de les 17h 42m (hora local) i pot ser vist igualment el dies posteriors, si bé cal saber situar-se amb precissió, com explica el dr. Lull.
La alineació és coneguda des de fa segles, com demostra el dr. Lull en el seu estudi, i va ser aprofitada el 1611, en el temps de la repoblació cristiana de la zona, per a fundar un convent franciscà al lloc assenyalat pel sol el 4 d'octubre, dia de Sant franscesc d'Asís, patró dels franciscans.

L'ajuntament de la Vall de Gallinera i l'Agrupació Astronòmica de la Safor http://www.astrosafor.net/index.html, organitzen una concentració per tal d'observar l'alineació solar este cap de setmana.
En concret el dia 12 a les 9.30h hi ha prevista una excursió des de la plaça de Benissivà a la Penya Foradada i a les 17h una concentració a l'antic convent de Benitaia per tal d'observar l'alineació.
Diumenge 13, excursió a les 9.30h des de l'església d'Alpatró a la Font de la Mata de Benissili i a les 17h nova concentració per a observar l'alineació.
L'ajuntament repartirà ulleres per a observar el fenòmen al preu d'1 €. Més informació al telèfon 966406553.
La predicció: l'excursió de dia 12 serà dificil que es puga fer, perquè plourà de manera intensa, i l'observació de dissabte també perilla perquè serà l'hora en que començarà a escampar. Diumenge, en canvi, serà un dia fabulós, tant per la excursió com per a l'observació. En tot cas, si penseu anar-hi, consulteu l'actualització de les previsions.
Que ho disfruteu.

lunes, 7 de marzo de 2011

A punt de començar la temporada de tornados ... als Estats Units.

Ja hem començat a tindre notícies sobre tornados a EEUU (http://www.elnuevoherald.com/2011/03/06/898247/tornado-en-louisiana-deja-una.html). Uns fenomens meteorològics que poden esdevindre a quasi qualsevol part del món, excepte els climes àrtics, però que succeïxen amb major freqüència als Estats Units (http://www.ncdc.noaa.gov/oa/climate/severeweather/tornadoes.html), especialment a partir de la primavera i fins al punt de que se n'hi  formen normalment més de mil a l'any.

Un tornado sempre va associat a nuclis molt actius de tempesta. Al seu si el vent pot arribar a velocitats increibles i tindre efectes tremendament destructius. Potser per això, hi ha últimament certa tendència en molts mitjans de comunicació a confondre qualsevol vendaval associat a una tempesta amb un tornado. No necessàriament un episodi de vent molt fort suposa l'existència d'un tornado (http://www.imn.ac.cr/educacion/tornado.html).

A la nostra Comunitat no són fenomens extranys però òbviament no són especialment freqüents ni intensos. Es solen formar més a la mar -les mànegues- que a terra. Es podia pensar que és a l'àrea mediterrànea, on els episodis de pluja a l'estil "gota freda" arriben a ser intensos, la zona on major número de tornados es registren al continent europeu. No es així, curiosament és Gran Bretaña on més tornados (excloses les mànegues) es registren a Europa, uns 33 de mitjana a l'any  (http://www.britannica.com/EBchecked/topic/599941/tornado), i Holanda el país que més tornados té, uns 20 de mitjana a l'any, per unitat de superfície.(http://www.dandantheweatherman.com/Bereklauw/dutchtns.htm).

martes, 1 de marzo de 2011

Febrer de 2011. Mes càlid i molt sec.

Hem acabat el mes de febrer de 2011 i és moment de fer balanç. Segons el departament de Climatologia d'AEMET de València el mes de febrer ha sigut càlid i molt sec. No hem tingut situacions favorables de precipitacions al nostre territori, sí que hem tingut entrades de vent de ponent i de mestral, que han fet pujar les temperatures i en alguns casos ratxes molt fortes de vent, com ara el dia 22, amb ratxes màximes que arribaren als 112 km/h a Atzeneta, 108 km/h a Fredes i 104 km/h a Vinaròs.

Les pluges acumulades de mitjana a tot el territori han sigut un 80% inferiors a la mitjana de febrer. Ací podem vore les quantitats acumulades.

També podeu trobar un recull molt detallat a la pàgina de meteonix. (http://www.meteonix.com/v3_priseg.asp?sub=112)

En general les pluges han sigut inferiors als 20 l/m², i on tenim les quantitats més altes és cap a l'interior de la provincia de València.
El mes ha sigut molt sec a moltes zones del litoral i del prelitoral de València, sud de Castelló i al nord d'Alacant; ha sigut normal en una xicoteta zona d'Alacant, cap al Baix i Mitjà Vinalopó, i ha sigut sec a la resta del territori. 
Al següent gràfic comparem la quantitat mitjana acumulada a tot el territori en diferents mesos de febrer. La línia blava horitzontal és la mitjana de precipitació a tot el territori al periode de referència 1970-2000.


El mes de febrer de 2011 és el més sec des del mes de febrer de 2002.

Pel que fa a les temperatures, si considerem la mitjana de tot el territori, el mes ha sigut 0.8ºC més càlid que la mitjana de referència de febrer al periode 1970-2000 (línia blava horitzontal al següent gràfic). Ha sigut el mes de febrer més càlid des de 2007.

Pel que fa a l'evolució de la temperatura al llarg del mes. Els dies més freds van ser justament el primer i l'últim dia del mes. El dia 1 (punt 1 al gràfic) es registraren temperatures mínimes de -4º a Fredes, -3º a Aras i -2º a Utiel. El dia 28 (punt 2 al gràfic) es registraren mínimes de -4º a Utiel, -3º a Vallanca i 0º a Morella.

D'altra banda els dies més càlids van ser el dia 22 (punt 3 al gràfic), amb valors màxims de 24º a Torrevieja i 24º  València, i sobretot el dia 26 (punt 4 al gràfic) amb valors màxims de 28º a Orihuela, 25º a Alacant i 24º a València.

Per tant un mes càlid i molt sec. Com serà març?, no ho sabem, el que sí pareix és que la primera setmana de març tindrem situació de vent de llevant i probabilitat de pluges generals de dèbils a moderades. Com a mínim, és un canvi en la situació meteorològica que hem tingut en tot el mes de febrer.

Pot nevar en el mes de març?

Ahir arribà a nevar en alguns llocs de l'interior. Altres anys, per l'interior, s'ha vist la neu fins i tot ben avançada la primavera. No cal anar molt enrere, tenim com exemple abril de 2009 (http://www.diarioinformacion.com/secciones/noticia.jsp?pRef=2009041300_15_874203__Alcoy-Disfrutar-nieve-abril), o la forta nevada de principis de març de 2005 (http://www.elpais.com/articulo/Comunidad/Valenciana/nieve/deja/colegio/55000/escolares/corta/A-31/Villena/elpepiautval/20050302elpval_2/Tes). 
Que la neu arribe a voramar a estes altures de l'any és ja més extraordinari i cal rebuscar molt per trobar antecedents. A este enllaç:  https://sites.google.com/site/antiguasnevadasenvalencia/XX, es pot vore una completa recopilació de les nevades a la ciutat de València, que complementa la informació ja donada en un post anterior sobre la neu a la nostra Comunitat (http://oratgertvv.blogspot.com/2011/02/quan-ploura-quan-nevara-quan-fara-fred.html).


A la imatge, portada de la Vanguardia de l'onze de març de 1955 on fa referència a la neu caiguda a les ciutats de Castelló i de València (http://hemeroteca.lavanguardia.es/preview/1955/03/10/pagina-3/32776563/pdf.html?search=nieve).