martes, 16 de julio de 2013

La canícula, la gosseta i la calor.


Amb el nom de canícula es coneix el període de l’any en el que sol fer més calor, o siga, entre finals de juliol i principis d’agost. Per extensió, també s’anomenen els dies especialment calorosos com a caniculars.

Estrictament, i en origen, amb canícula es feia referència a l’època de l’any en la qual la constel·lació del Ca Major es feia visible a l’horitzó poc abans de l’eixida del sol. Literalment canícula en llatí vindria a significar “gosseta” o “gosset”, i feria referència a l’estrela més important d’eixa constel·lació: alfa Canis Majoris. Esta estrela era anomenada pels grecs Sírius, que ve a significar més o menys “extremadament calorós”.


Sírius es l’estrela més lluent a simple vista del cel nocturn i fa uns 5000 anys començava a ser visible sobre l’horitzó, poc abans de l’eixida del sol, a partir dels solstici d’estiu. Com que era la més lluenta del cel, coincidia la seua eixida amb la del sol i era estiu, es pensava que “contribuïa” a fer calorosa eixa època de l’any.

Resumint “canícula” feia referència a l’època de l’any en què l’estrela Sírius, la gossa o la gosseta, eixia sobre l’horitzó per llevant més o menys alhora que el sol. I com coincidia amb l’època més calorosa de l’any, a l’hemisferi nord per suposat, passa a identificar-se amb eixe nom la part més calorosa de l’estiu.

Això era en l’antiguitat, perquè a causa de la variació de la posició de l’eix de la Terra anomenada precessió (http://www.astromia.com/glosario/precesion.htm), ara l’eixida de Sírius per l’horitzó ja no coincidix amb el centre de l’estiu, sinó amb el final. No serà fins principis de setembre quan es podrà vore guaitar Sírius per llevant poc abans de l’eixida del sol:




miércoles, 3 de julio de 2013

Un juny de 2013 fresc i sec.

Si per alguna cosa ha destacat el mes de juny de 2013 és per la poca calor que hem patit. D’acord amb les dades de l’AEMET, este juny ha sigut el “més fresc”, o el “menys calorós”,  des de 1992, amb una temperatura mitjana de 19.6º, uns 0.6º menys del considerat “normal” (mitjana estadística del període 1971-2000).



Llevat de la setmana del 13 a 16 de juny, la resta del mes ha tingut temperatures per davall  del normal.  Té a vore amb esta situació el fet de que la temperatura de l’aigua del mar haja estat a més uns 1,5ºC per davall de la seua mitjana.

Pel que fa a pluja, la mitjana estimada a la Comunitat Valenciana ha estat de 25 l/m², el que és un 20% per davall del normal. No obstant hi ha un gran contrast entre les comarques de Castelló, on el mes ha sigut humit, i la resta del territori, on ha sigut sec.




A les comarques de Castelló hi hagué molts dies de tronad. Destaquen les dels dies 18 i 21, amb granís i pedra que feu molt de mal entre l’Alt Palància i la Plana Baixa.

jueves, 20 de junio de 2013

Primavera 2013. Molt humida i tèrmicament normal.







   Segons les dades facilitades per la delegació de València de  l'Agència Estatal de Meteorologia esta primavera, de març a maig, podem considerar-la tèrmicament normal i molt humida.


   Cal explicar allò de normal tèrmicalment. La mitjana ha estat normal, però hem tingut una gran variabilitat.



   S'han alternat periodes de fred amb peridoes de calor, de manera que s'han compensat, i han deixat una sensació final de molta variabilitat.



   Ací veiem les dades de les capitals comparades amb les mitjanes del periode de 1970 a 2000.





   Pel que a la precipitació, ha sigut una estació plujosa en general, i gran part del territori està dins de la zona caracteritzada com a molt humida.






   Estes són les dades de les capitals, de nou comparades amb la mitjana de la primavera que obtenim del periode de 1970 a 2000.





   Esta primavera ha sigut la sèptima primavera més plujosa des de 1971.


    Destaquen també els dies de tempesta i el nombre de llamps registrats, sobretot este inici de juny, quan tenim més llamps registrats en els primers 18 dies que en tot el mes de maig.



Nova oportunitat per vore l'Estació Espacial INternacional.


Estació Espacial Internacional (EEI)
Al llarg d'esta setmana, des del dia 20 fins el dia 24 de juny, podem vore a simple vista l'EEI .
Amb un tamany comparable a un camp de futbol, fa una volta a la Terra cada hora i mitja aproximadament.
  En estos moments hi ha sis astronautes.

Els panells solars reflectixen la llum solar i això permet vore-la a simple vista com un punt brillant al cel.
L'observació sempre és després de la posta de Sol i/o abans de l'eixida. Habitualment tarda en recòrrer tot el nostre cel entre 3 i 5 minuts.

Este final de setmana es podrà vore quasi tots el dies.
En la següent taula podem vore els dies i les hores, el valor de la magnitud ens indica el brillo que tindrà, com més negatiu siga este valor millor es vorà.




Ací teniu el recorregut que farà el dijous dia 20  al nostre cel.

Es a dir, cal mirar cap al nord, i passarà des de l'esquerra cap a la dreta.


Ací teniu el recorregut el divendres dia 21 de juny, quan la vorem com entra en l'ombra de la Terra i per tant desapareixerà.
i un dels dies que millor es vorà serà el dissabte dia 22, que damunt serà just a prop de la Lluna quan despareixerà i entrarà a l'ombra de la Terra.


Tota la informació la podeu trobar a
www.heavens-above.com




http://www.nasa.gov/mission_pages/station/expeditions/expedition36/index.html

lunes, 3 de junio de 2013

Setmana per observar l'Estació Espacial Internacional

Estació Espacial Internacional (EEI)

Al llarg d'esta setmana, des del dia 3 fins el dia 9 de juny, podem vore a simple vista l'EEI .

Amb un tamany comparable a un camp de futbol, volta la Terra cada hora i mitja aproximadament.

Ara mateix hi ha sis astronautes.

Els panells solars reflectixen la llum solar i això permet vore-la a simple com un punt brillant al ce.
L'observació sempre és després de la posta de Sol i/o abans de l'eixida. Habitualment tarda en recòrrer tot el nostre cel entre 3 i 5 minuts.

Esta setmana es podrà vore quasi tots el dies.
En la següent taula podem vore els dies i les hores, el valor de la magnitud ens indica el brillo que tindrà, com més negatiu siga este valor millor es vorà.
Ací tenih el recorregut que farà el dilluns dia 3 al nostre cel.
Es a dir, cal mirar cap al nord, i passarà des de l'esquerra cap a la dreta.

Ací teniu el recorregut el dimarts dia 4 (entre les 22.55 i les 23.00 h)

Tota la informació la podeu trobar a
www.heavens-above.com




I ací en teniu els gràfics pels dies 5, 6 i 7 de juny.

Dia 5, entre les 22.07h i les 22.12 h

Dia 6, entre les 22.55h i les 23.00 h
Dia 7, entre les 22.05h i les 22.10h



http://www.nasa.gov/mission_pages/station/expeditions/expedition36/index.html