jueves, 20 de junio de 2013

Primavera 2013. Molt humida i tèrmicament normal.







   Segons les dades facilitades per la delegació de València de  l'Agència Estatal de Meteorologia esta primavera, de març a maig, podem considerar-la tèrmicament normal i molt humida.


   Cal explicar allò de normal tèrmicalment. La mitjana ha estat normal, però hem tingut una gran variabilitat.



   S'han alternat periodes de fred amb peridoes de calor, de manera que s'han compensat, i han deixat una sensació final de molta variabilitat.



   Ací veiem les dades de les capitals comparades amb les mitjanes del periode de 1970 a 2000.





   Pel que a la precipitació, ha sigut una estació plujosa en general, i gran part del territori està dins de la zona caracteritzada com a molt humida.






   Estes són les dades de les capitals, de nou comparades amb la mitjana de la primavera que obtenim del periode de 1970 a 2000.





   Esta primavera ha sigut la sèptima primavera més plujosa des de 1971.


    Destaquen també els dies de tempesta i el nombre de llamps registrats, sobretot este inici de juny, quan tenim més llamps registrats en els primers 18 dies que en tot el mes de maig.



Nova oportunitat per vore l'Estació Espacial INternacional.


Estació Espacial Internacional (EEI)
Al llarg d'esta setmana, des del dia 20 fins el dia 24 de juny, podem vore a simple vista l'EEI .
Amb un tamany comparable a un camp de futbol, fa una volta a la Terra cada hora i mitja aproximadament.
  En estos moments hi ha sis astronautes.

Els panells solars reflectixen la llum solar i això permet vore-la a simple vista com un punt brillant al cel.
L'observació sempre és després de la posta de Sol i/o abans de l'eixida. Habitualment tarda en recòrrer tot el nostre cel entre 3 i 5 minuts.

Este final de setmana es podrà vore quasi tots el dies.
En la següent taula podem vore els dies i les hores, el valor de la magnitud ens indica el brillo que tindrà, com més negatiu siga este valor millor es vorà.




Ací teniu el recorregut que farà el dijous dia 20  al nostre cel.

Es a dir, cal mirar cap al nord, i passarà des de l'esquerra cap a la dreta.


Ací teniu el recorregut el divendres dia 21 de juny, quan la vorem com entra en l'ombra de la Terra i per tant desapareixerà.
i un dels dies que millor es vorà serà el dissabte dia 22, que damunt serà just a prop de la Lluna quan despareixerà i entrarà a l'ombra de la Terra.


Tota la informació la podeu trobar a
www.heavens-above.com




http://www.nasa.gov/mission_pages/station/expeditions/expedition36/index.html

lunes, 3 de junio de 2013

Setmana per observar l'Estació Espacial Internacional

Estació Espacial Internacional (EEI)

Al llarg d'esta setmana, des del dia 3 fins el dia 9 de juny, podem vore a simple vista l'EEI .

Amb un tamany comparable a un camp de futbol, volta la Terra cada hora i mitja aproximadament.

Ara mateix hi ha sis astronautes.

Els panells solars reflectixen la llum solar i això permet vore-la a simple com un punt brillant al ce.
L'observació sempre és després de la posta de Sol i/o abans de l'eixida. Habitualment tarda en recòrrer tot el nostre cel entre 3 i 5 minuts.

Esta setmana es podrà vore quasi tots el dies.
En la següent taula podem vore els dies i les hores, el valor de la magnitud ens indica el brillo que tindrà, com més negatiu siga este valor millor es vorà.
Ací tenih el recorregut que farà el dilluns dia 3 al nostre cel.
Es a dir, cal mirar cap al nord, i passarà des de l'esquerra cap a la dreta.

Ací teniu el recorregut el dimarts dia 4 (entre les 22.55 i les 23.00 h)

Tota la informació la podeu trobar a
www.heavens-above.com




I ací en teniu els gràfics pels dies 5, 6 i 7 de juny.

Dia 5, entre les 22.07h i les 22.12 h

Dia 6, entre les 22.55h i les 23.00 h
Dia 7, entre les 22.05h i les 22.10h



http://www.nasa.gov/mission_pages/station/expeditions/expedition36/index.html






viernes, 31 de mayo de 2013

Qui l'encerta l'endivina. Quin oratge farà este estiu?


Molt comentada ha sigut la suposada previsió que anuncia un estiu fred i plujós, fins i tot com el de 1816 (http://es.wikipedia.org/wiki/A%C3%B1o_sin_verano); quan una combinació de factors, entre ells erupcions volcàniques, feren que aquell estiu fóra tot menys estiu.


Com comentàrem ja fa temps a http://oratgertvv.blogspot.com.es/2011/03/quin-temps-fara-esta-primavera.html; les previsions “estacionals”, a mesos vista, són “experimentals” i encara no estan en fase “operativa”.  Les discrepàncies entre els diferents models de previsió estacional són enormes i, encara que algunes voltes han arribat a encertar, en altres els fracassos han sigut clamorosos.

La previsió d’un “estiu sense estiu” la donada un canal privat francés (canal Météo) que es dedica a subministrar informació meteorològica. No és la previsió de cap centre meteorològic ni de cap institut o grup d’investigació en clima.

Però de fet per a este estiu hi ha previsions de tot tipus, n'ensenyem 4:

1. La de la NOAA, que preveu que l’estiu serà menys calorós al centre peninsular i normal al litoral.



2.-La d’un institut d’investigació climàtica americà, que diu que este estiu serà extraordinàriament calorós.



3.- La d'AEMET, basada en els models europeus de previsió, que diu que este estiu serà normalet.

 

4.- La del canal francés Météo que diu que este estiu serà fred i plujós com si estiguérem a Lapònia.



Òbviament, algú acabarà per encertar si cada u diu la seua. Qui l’encerta, l’endevina.

Però no oblidem que per ací, a la vora del Mediterrani, a l’estiu, grau amunt o grau avall, el que sol fer és calor, o molta calor.
 
Sobre previsions estacionals podeu vore referències a: http://ametse.org/foro/index.php?topic=1258.msg22404#msg22404.

viernes, 3 de mayo de 2013

Un abril plujós: una primavera humida.


Este mes plogué a principis i, sobretot, a finals, amb prou dies seguits de pluja (del 25 al 30 d’abril) general i generosa a tot el territori. La conseqüència ha estat que este mes ha sigut ben humit a tota la Comunitat.


La pluja acumulada en alguns observatoris ens fa mirar molt arrere per trobar un abril paregut a este. Per exemple, a la ciutat d’Alacant no plovia tant un mes d’abril des de 1954. Com a element negatiu, caldria apuntar sobretot les pedregades que el dia 30 feren malbé algunes collites i fruiters.


A més, el temporal de finals de mes vingué acompanyat d’una notable baixada de temperatures, que porta neu cap a l’interior. No nevava tant, ni feia tant de fred, un mes d’abril des de 1994.


A un abril humit cal afegir un mes de març que, a pesar del predomini del ponent, també va ser entre normal i humit, o molt humit, a bona part de la Comunitat Valenciana. 


Això fa que a molts llocs del territori valencià, amb el que ha plogut entre març i abril no només s’arribe, sinó que fins i tot es supere clarament la mitjana de pluja per a tota la primavera meteorològica (marc, abril i maig). Ho veiem per exemple al recull de pluja a les tres capitals de província:


La primavera tant humida que tenim compensa de sobra un hivern relativament sec (http://oratgertvv.blogspot.com.es/2013/03/un-hivern-sec-calid-i-ventos-un-any.html). Alhora cal recordar que la passada tardor va ser notablement humida (http://oratgertvv.blogspot.com.es/2012/12/tardor-2012.html ) i, per tant, el balanç de precipitació acumulada des de que s’acabà el passat estiu és notablement positiu.

Falten encara 5 mesos per acabar l’actual any hidrològic, que començà l’1 d’octubre de 2012 i acabarà el 31 de setembre d’enguany, però portem ja més aigua arreplegada que en tot l’any hidrològic anterior (1-octubre-2011 a 31-setembre-2012). Per exemple, al recull de pluja de la zona depenent de la Confederació del Xúquer, en el que portem d’any hidrològic ha plogut ja un 14% més que en tot l’any hidrològic anterior.


Tota esta pluja es fa de notar a les reserves hidràuliques. Els embassaments dependents de la Confederació del Xúquer no arriben a les xifres rècord del 2011, però superen ja clarament les de l’any passat i estan molt per damunt de la mitjana dels darrers anys. Millor es troba encara la conca del Segura, que repetix les xifres rècord que ja tingué el 2011, duplica la mitjana dels últims 10 anys i té quasi plens dos dels seus embassaments més grans,: el Cenajo i Fuensanta.