En la següent gràfica es mostra les temperatures màximes (roig) i mínimes (blau) enregistrades des de l’u de setembre fins el 18 d’octubre d’enguany a la ciutat d’Alacant. Alhora es representa en les corresponents línies contínues la “mitjana” del període 1971-2000. És clar que ha fet calor, ja que per exemple les temperatures màximes han estat a prop o per damunt dels 25º bona part dels dies. Sembla també que, a l’igual que setembre, octubre registrarà unes temperatures per damunt de lo “normal” (de la mitjana). Ara bé, a la pregunta “Quan arribarà el fred?”, hi podríem oposar-ne un altra “Però és que toca fer fred?”.
Definir que és “fer fred” és molt relatiu. Per a un habitant d’un clima tropical 18º de temperatura seria fred però per a un islandès seria una temperatura de lo més agradable, o fins i tot quasi estiuenca. En agricultura es definix l’hora-fred com aquella en la què la temperatura està per davall dels 7º. El número d’hores fred que de mitjana hi ha a una regió és determinant per tal de que algunes varietats fruiteres puguen prosperar o no. Algunes, sobretot les de fulla caduca, necessiten acumular un mínim d’hores fred per garantir–se la parada hivernal i el posterior brot primaveral.
En general podem considerar que la “temperatura ideal” (ni fred, ni calor) per a les persones està al voltant dels 20 ºC (entre 20º i 22º). A temperatures majors el cos “ha de treballar” (metabolisme) per refredar-se i a temperatures menors ho ha de fer per calfar-se. A banda de la temperatura, hi ha altres factors que incidixen en la sensació tèrmica: la humitat incrementa la sensació de calor per damunt dels 20º i el vent la sensació de fred per davall d’eixe valor.
Tornem a la contrapregunta anterior: “Però és que toca fer fred?”. La següent gràfica mostra la mitjana mensual de les temperatures màximes i mínimes per a la ciutat d’Alacant (font: AEMET). S’ha vist adés que en setembre i en octubre ha fet calor, però és que la mitjana de la temperatura màximes d’Alacant en setembre és, ni més ni menys, que d’uns 29º i la de setembre d’uns 25º. En tot l’any només desembre, gener i febrer tenen unes mitjanes de les màximes clarament per davall dels 20º, mentre que la mitjana de les mínimes només queda per davall dels 7º, i per poc, a gener. El número d’hores fred a un lloc com Alacant es molt baix, de l’orde d’unes 600 hores a l’any ( només un 7%).
No tenim un clima tropical i si que tenim hivern, i tardor. Però el nostre hivern, a no ser que ens n’anem a la serra o molt cap a l’interior, sol ser “suau” la major part del temps. Fresca realment només n’arribem a tindre si plou o si aplega una entrada d’aire polar o siberià. Però som una regió geogràfica on plou poc i pocs dies a l’any (per exemple a Alacant només una mitjana de 37 dies a l’any de pluja apreciable). Alhora, les adveccions d’aire “fred”, septentrionals o continentals, que són les que realment produïxen temperatures baixes, representen de mitjana només un 16% de tots els dies del semestre hivernal tardor-hivern (Atlas Climàtic de la Comunitat Valenciana. Coordinador A. J. Pérez Cueva. Generalitat Valenciana. València 1994).
Així que el fred no ens arriba mai per a quedar-se. Arriba a cops i, en comparació d’altres climes no mediterranis d’Europa, poques vegades a l’any. Fins ahir, 19 d’octubre, les màximes arribaven o superaven els 25º. Hui i demà baixaran les temperatures però no caldrà traure els abrics. Estos dies ens trobàrem amb temperatures màximes que no seran caloroses però si suaus: per damunt dels 20 graus. Fins ahir anàvem en mànega curta al migdia, hui hi haurà prou en anar en cos de camisa o, com a molt, amb una rebequeta.
I els “Nadals blancs” són d’Alemanya en amunt, no ací.