lunes, 20 de junio de 2011

Primavera climàtica 2011. Molt humida i molt càlida.

L'Agència Estatal de Meteorologia ha fet balanç de la primavera climatològica (mesos de març, abril i maig).

Si parlem de tota Espanya aquestos tres mesos han sigut molt càlids o extraordinàriament càlids, i és el periode més càlid des de 1951.




Al nostre territori (segons l'informe facilitat per la delegació d'AEMET a València) esta primavera climatològica ha sigut molt humida i molt càlida. La precipitació ha sigut un 82% superior a la mitjana dels últims 30 anys i la temperatura mitjana ha estat 1,3ºC superior a la mitjana del periode de referència de 1970-2000.
Evolució de la temperatura mitjana al nostre territori, mesos de març, abril i maig.

És la primavera més càlida des de 2006. Excepte al principi de la primavera, el mes de març, en general les temperatures sempre han estat per damunt de la mitjana, i destaca sobretot el mes d'abril, que ha sigut  l'abril més càlid des de 1961.

Destaca el dia 9 d'abril, amb temperatures màximes que arribaren als 38,6º C a l'observatori d'Elx.

L'evolució de la temperatura mitjana diària al nostre territori la podem vore en el següent gràfic, on destaca la pujada del dia 9 d'abril i els dies del 24 al 27 de maig. També es veu perfectament com els dies més fred van registrar-se al principi i just els més càlids al final del periode.

La província de Castelló és on la diferència de temperatura respecte de la mitjana ha sigut més important.  Per exemple a Morella la primavera de 2011 ha sigut 2,7º C més càlida que la mitjana dels últims 30 anys.


Pel que fa a la precipitació mitjana calculada de tot el territori, ha sigut un 82% superior a la mitjana dels últims 30 anys. S'han superat els 500 l/m² acumulats a Barx, a la serra d'Espadà també s'han superat els 400 l/m², i pel que fa a Alacant el màxim s'ha registrat al nord de la província a Alpatró (Vall de Gallinera) amb 375 l/m².

Les pluges més importants han estat registrades en forma de ruixats i tempestes, amb intensitat localment forta o torrencial, i acompanyades amb granís a moltes localitats.

Pel que fa a les capitals les quantitats resgistrades han sigut, 118,5 l/m² a Alacant (89 l/m² de mitjana), 205,4 l/m² a València (106 l/m² de mitjana) i 193,9 l/m² a castelló (104 l/m² de mitjana).

sábado, 11 de junio de 2011

Setmana de l'Estació Espacial Internacional.


A partir del diumenge dia 12 de juny de 2011 tindrem passades visibles de l'estació Espacial Internacional (EEI) des del nostre territori a horaris òptims per poder vore-la a simple vista.

Recordem que el que vorem serà un punt en moviment que travessarà el nostre cel. El que veiem és el reflexe del Sol als panells solars.  Per tant per poder vore-la bé necessitem que el Sol la il.lumine i que nosaltres estem en foscor, això es produix de matí abans de l'eixida del sol i també just després de la posta.

Esta setmana brillarà de manera perfectamet visible a simple vista des de la mateixa ciutat  més de tres dies seguits. És una oportunitat que no cal desaprofitar.

Ací tenim als 6 astronautes que a hores d'ara orbiten la Terra de manera continuada 1 volta cada 90 minuts.
L'Estació està situada en òrbita terrestre a una altura entre 350 i 500 km a una velocitat mitjana de 26000km/h. Les dimensions oscil.len entre 108 metres de llarg i 74 metres d'ample, amb tots els panells solars desplegats.

Per saber a quina hora i cap a on mirar recomanem esta pàgina,
Les passades millor per vore-la esta setmana són:


(aquest gràfic està tret per a Buñol, des de Castelló la linea eixirà més a prop de l'horitzó i des d'Alacant més alta respecte a l'horitzó)
** Dimarts dia 14 de juny entre les 22h36min i les 22h42min, caldrà mirar cap al sud i passarpà per damunt de la Lluna des del sud-oest cap a l'est.
** Dimecres (ECLIPSI LLUNA) dia 15 de juny, 2 passades, entre les 21h31min i les 21h37min, caldrà mirar al sud i passsarà des de l'oest cap al nord-est i entre les 23.07 i les 23.12, caldrà mirar cap al nord.
** Dijous dia 17 de juny entre les 22h32min i les 22h38min, caldrà mirar cap al nord i passarà des de l'oest cap al nord-est.

Esperem que esta informació vos siga d'utilitat i finalment algun dia d'aquestos podeu fer l'observació.

Evidentment també la podem observar quan fa el trànsit davant de la Lluna o del Sol, ara bé cal utilitzar càmeres adaptades al telescopi. I es podem obtindre resultats com estos.


La següent fotografia està feta des del mòdul Soyuz per Paolo Nespoli quan tornava a la Terra, i es pot vore a l'EEI i al transbordador Endeavour enganxats.

Aquest astronauta va ser el mateix que va fer la següent foto de la ciutat de València des de l'EEI.
Bona observació!

viernes, 10 de junio de 2011

Eclipsi Total de Lluna. Dimecres 15 de juny.



El pròxim dimecres dia 15 de juny de 2011 hi haurà el primer eclipsi de Lluna de 2011, i serà eclipsi total.

Recordem que els eclipsis de Lluna sempre es produixen quan la Terra es situa entre el Sol i la Lluna, de manera que l'ombra que projecta la Terra és interceptada per la Lluna.


Sempre són eclipsis que es produixen quan és Lluna plena, que és quan la Lluna està en oposició amb el Sol, es a dir exactament quan la Lluna i el Sol estan en la direcció oposada al cel. No hi ha un eclipsi de Lluna cada mes, quan és lluna plena, perquè l'òrbita de la Lluna i de la Terra no es troben al mateix plànol exactament.


Segons entre la Lluna totalment o no en la zona d'ombra els eclipsis són totals o parcials. O de vegades no arriben a entrar en la zona d'ombra i queden a la zona de penombra i els eclipsis són penombrals.



En aquest cas tindrem tots els tipus d'elcipsis en un. Primer penombral, després parcial i en el moment central total, per a després tornar a tindre parcial i penombral per acabar.

Ara bé, la Lluna no arriba mai a entrar exactament en el conus d'ombra de la Terra, entra en l'anomenat conus geomètric d'ombra de la Terra. És per això que no queda completament fosca, sinó que encara arriba a tindre radiació del Sol que arriba a la Lluna després de la refracció a l'atmosfera de la Terra, i que dóna el típic color rogenc a la superfície de la Lluna, en el moment de l'eclipsi Total.





El color final que tindrà la Lluna en el moment de l'eclipsi total dependrà de la quantitat de partícules que hi ha a l'atmosfera a les capes mitjanes i altes, en casos de erupcions volcàniques recents, com és el cas, els colors són habitualment més rogencs, vorem enguany finalment quins colors assolix.

En aquest cas la Lluna circularà quasi pel centre de l'ombra de manera que farà que l'eclipsi siga més llarg, la Lluna estarà en la zona d'ombra totalment durant 100 minuts, cal anar a juliol del 2000 per trobar un altre eclipsi total de Lluna tan llarg.

En estos casos a més a més, les variacions de totalitats rogenques són més evidents i hi ha més canvis al llarg de tota la fase de l'eclipsi total.



Els horaris d'entrada en  cada zona són els següents. Podeu comprovar com segons quina pàgina mireu els horaris canviaran lleugerament. Ací vos mostrem els horaris segons la pàgina oficial de NASA i de l'Observatori Astrnòmic Nacional (que no són coincidents al minut)
Si en el gràfic apareixen indicats horaris UT, vol dir Temps Universal i per tant caldrà sumar 2 hores per calcular l'hora oficial.



L'horari segons l'Observatori Astronòmic Nacional
serà en horari oficial el següent (no cal afegir res):
El primer contacte amb la penombra serà a les 19h 25min (hora oficial).
L'eclipsi parcial de Lluna s'iniciarà a les 20h 23min
L'eclipsi total s'iniciarà a les 21h 22min (a partir d'eixe moment tota la Lluna estarà a la zona d'ombra, serà els instants més espectaculars)
Màxim de l'eclipsi total a les 22h 14 min.
L'eclispi total acabarà a les 23h 3min.
Eixirà completament de l'ombra a les 0h 0min del dia 16 de juny.
Eixirà completament de la penombra a les 1h 1min del dia 16 de juny.

Ací teniu una simulació de com passarà.



Aquest video el podeu trobar a http://shadowandsubstance.com/

En aquest cas l'eclipsi de Lluna parcial s'iniciarà quan la Lluna no haurà eixit encara per damunt de l'horitzó. La Lluna eixirà a les  21h24min, (http://www.heavens-above.com), minuts després o minuts abans segons la població on feu l'observació i dels obstacles que tingueu cap al sud-est. 

Per tant en molts llocs la Lluna eixirà completament eclipsada, per tant, a la tonalitat rogenca que ja tindrà ella per la il.luminació solar, cladrà afegir l'efecte de nou de l'atmosfera just en els primers moments de l'eixida per damunt de l'horitzó. 
Prepareu les càmeres i busqueu un lloc sense obstacles cap al sud-est. Esta serà la direcció per on eixirà la Lluna.



Com podeu vore en la imatge tindreu també a Saturn just damunt a la dreta de la Lluna. Si teniu telescopi no dubteu de vore Saturn. 

A més a més al llarg d'esta setmana l'Estació Espacial Internacional es podrà vore més d'una nit a simple vista, i en particular la nit del dia 15 de juny entre les 22h45min i les 22h53min (encara amb l'eclipsi total en marxa), si mireu cap al nord (just direcció quasi contraria on  estarà la Lluna) voreu passar perfectament l'EEI, com un punt en moviment al cel que es desplaçarà des de l'oest cap al nord-est.

Disfruteu d'eixa nit! i esperem que els núvols ens deixen la finestra a l'espai oberta.






martes, 7 de junio de 2011

Ja estem en juny, ja estem en l’estiu.

Encara que l’estiu “astronòmic”, marcat pel solstici d’estiu, comença 21 de juny, l’actual mes, des del punt de vista climatològic i a un clima mediterrani com el nostre, cal considerar-lo sense cap dubte un mes “d’estiu” més que de “primavera”. Estes són les mitjanes de les temperatures màxima i mínima, així com la temperatura màxima històrica i la mitjana de pluja, registrades a les ciutats de Castelló, València i Alacant (http://www.aemet.es/es/elclima/datosclimatologicos/valoresclimatologicos).



La mitjana de les màximes és calurosa i supera els 25º, alhora que les màximes històriques s’enlairen amb ganes per damunt dels 35º. Fins i tot hi ha observatoris a la Comunitat Valenciana on la mitjana de les màximes de juny supera els 30º i la màxima històrica es passetja pels 40º. És el cas de llocs com Bugarra, Catral, Cofentes, Elx, Monforte del Cid o Xàtiva. (Atlas Climàtic de la Comunitat Valenciana 1961-1990. A.J. Pérez Cueva coordinador. Generalitat Valenciana. València 1994).

Llevat de les comarques més interiors i de muntanya, la mitjana de les mínimes supera clarament els 15º. Això no seria possible sense que a juny, com sol passar, tingam ja algunes nits tropicals, o siga amb temperatures mínimes iguals o superiors a 20º.

La plutja mitjana és poca i insinua clarament la que es una de les principals característiques del clima mediterrani: l’absència de pluges significatives en l’època càlida, o siga a l’estiu.

Curiosament però este inici de juny està sent poc calurós i relativament plujós. Encara que normalment juny sol ser un mes d’estiu,  "a vegades" sembla més aviat primaveral durant alguns dies (Fins a setanta d’abril no et lleves fil). L'any passat mateix, al voltant del dia 15 tinguérem varios dies de fresca i de pluja (el 16-06-2010 Castelló, València i Alacant marcaren 13º de mínima). La primera quinzena de juny de 2008 també fou fresca i plujosa (el 8-06-08 València tingué una màxima de 19º).

A la següent gràfica s’observa l’evolució de la temperatura màxima de la ciutat d’Alacant. Encara que a finals de maig semblava que anavem de cap a la calor, encara ens toca esperar alguns dies.


miércoles, 1 de junio de 2011

Maig de 2011. Humit i molt càlid.

La Pobla de Farnals. 7 de maig. Augusto Roch.

La secció de Climatologia de Vivers de València  de l'Agencia Estatal de Meteorologia, acaba de traure l'avanç climatològic del mes de maig de 2011.

Un mes que ha sigut caracteritzat com a humit i molt càlid. La precipitació mitjana a tot el territori ha sigut un terç superior a la mitjana del mes i la temperatura mitjana de tot el territori ha sigut 1,9 ºC superior a la mitjana del mes en el periode 1971-2000.


On més càlid ha sigut el mes és a l'interior nord de Castelló. En el cas de Morella la temperatura mitjana  de maig ha sigut 3,3ºC superior a la mitjana dels últims 30 anys.

Pràcticament tot el mes la temperatura mitjana diària de tot el territori ha estat per damunt de la mitjana dels últims 30 anys, excepte entre els dies 15 i 20.


Desataquen el els dies entre el 24 i el 27 de maig, quan tinguèrem temperatures superiors als 30 graus a quasi tot el territori, amb molts valors per damunt dels 35 graus. Van ser dies de temperatures màximes de juliol, amb valors màxims que arribaren a 37,8ºC a Xàtiva o  36,8ºC a Elx.

Pel que fa a les capitals, a les tres podem qualificar el mes com a molt càlid.

Pel que fa a la precipitació, ha estat per damunt de la mitjana a quasi tot el territori. Han sigut precipitacions en forma de tempestes quasi totes, de manera que la distribució ha sigut molt irregular.

S'han superat els 100 l/m² acumulats en tot el mes a zones de la Ribera, La Costera, La Canal de Navarrés, la Vall d'Albaida, el Camp de Morvedre i l'Alt Millars. Les quantitats de precipitació més baixes s'han registrat al sud de la província d'Alacant, amb observatoris que no han arribat als 10 l/m².
 
El mes ha sigut molt humit al 23% del territori, humit al 44% del territori, i sec o molt sec al 18% del territori.





En la següent gràfica comparem aquest mes de maig amb els mesos de maig dels últims 40 anys. Com veiem, enguany està lleugerament per damunt de la mitjana.


Pel que fa a les capitals, destaca València amb més de 60 l/m² registrats aquest mes.

Hem tingut un mes de tempestes, amb imatges espectaculars i en molt casos amb granís que ha fet malbé alguns cultius. Una curiositat ha sigut que quasi tots el dies de precipitació han coincidit en cap de setmana o molt a prop, de manera que la percepció ha sigut d'un mes plujós, sobretot perquè ha a molts ens ha fet canviar plans d'activitats a l'aire lliure.

Imatge de la granissada que va caure a Ayora el 7 maig captada per David Ávila.

Imatge del 30 de maig captada a l'interior d'Alacant, per Samuel Biener.
La tempesta del 7 de maig va ser molt fotografiada, ací vos deixem la imatge des d'El Puig de Juan Montoro Roca.

Tot indica que els primers dies de Juny tornaran a ser dies inestables i amb tempestes que poden ser localment fortes, estarem atents.