Mostrando entradas con la etiqueta pluja. Mostrar todas las entradas
Mostrando entradas con la etiqueta pluja. Mostrar todas las entradas

martes, 28 de febrero de 2012

A la Comunitat Valenciana no estem en "sequera", de moment.

Sovintegen des de principi d’any notícies sobre la sequera que afecta Espanya (http://www.efeverde.com/contenidos/noticias/espana-entra-en-un-periodo-de-sequia-meteorologica). Sobre este tema, i pel que fa a la Comunitat Valenciana, ja férem una entrada al mes d’octubre de 2011 que titulàrem Torna la sequera? (http://oratgertvv.blogspot.com/2011/10/torna-la-sequera.html). Vejam quina és la situació en estos moments.

Recordem que, des d’un punt de vista meteorològic, s’entén que hi ha sequera a una regió quan hi es porta més temps de lo normal sense ploure lo que toca.  Òbviament lo normal, entenent per normal la mitjana o la mediana estadística d’un període mínim de 30 anys, varia d’uns llocs a altres. Un any en el què ploguera 1200 l/m2 seria sec a Sant Sebastià (on la mitjana de pluja anual és de 1738 l/m2) però humit a Pego (on la mitjana es 816 l/m2). Tanmateix, un any en el que ploguera 600 l/m2 seria sec a Pego però extraordinàriament humit a la ciutat d’Alacant (on la mitjana és 336 l/m2).

Però, per afirmar que hi ha sequera no només cal fixar-se en si la quantitat d’aigua caiguda es sensiblement inferior a la normal, sinó tindre en compte de “quina manera” sol ploure en un lloc. A un clima oceànic humit, com el del litoral cantàbric o gallec, es manté un ritme constant en les precipitacions. Lo normal és que ploga tots els mesos i ho faça de manera apreciable, són zones poc acostumades a que no ploga i amb només 3 o 4 mesos sense ploure lo que toca ja estan en sequera.

A un clima mediterrani i sec com el nostre les pluges són estacionals. Lo normal es que ploga sobretot en la tardor, i un poc menys en primavera, i que ploga poc, o fins i tot quasi res, en l’estiu i l’hivern. A més d’estacionals les precipitacions es repartixen de manera molt irregular en el temps i hi ha pocs dies de pluja. Que a la nostra Comunitat passen mesos sense ploure a penes no és estrany i, per tant, per poder parlar de sequera al nostre territori cal, almenys, portar un any amb precipitacions acumulades sensiblement inferiors a lo normal. Fins i tot, un any sec es relativament “suportable” si està enmig de dos anys humits o normals i hi ha reserves als embassaments i als aqüífers.

L'AEMET fa un seguiment especial sobre la sequera que es pot trobar a http://www.aemet.es/es/serviciosclimaticos/vigilancia_clima/vigilancia_sequia?w=0. S’hi mostra l'anomenat ISP(índex de precipitació estandaritzat), un coeficient calculat en funció de la pluja caiguda però optimitzat per al seguiment de sequeres (http://www.monografias.com/trabajos44/indicadores-sequias/indicadores-sequias2.shtml). El mapa de baix presenta el valor d'este índex tenint en compte els darrers 12 mesos (Febrer 2011 a Gener  2012).

Per a entendre’ns, els colors verdosos es corresponent amb situacions "humides", els rogencs amb "sequeres", i el groc, amb una situació "normal" (no ha plogut de manera significativa ni de més, ni de menys). És cert que la "major part" d'Espanya arrossega un clar dèficit en precipitacions i podem dir que està en sequera, però no "tota " Espanya. La Comunitat Valenciana de moment no ho està, quedem dins de l’àrea de “normal”.

De fet, l’any 2011 ha sigut un any “normal” en precipitacions (http://oratgertvv.blogspot.com/2012/01/any-2011-normal-en-pluja-i-caluros.html) i en lo que portem de 2012 hi tenim una de cada, un mes de gener també normal en pluja (http://oratgertvv.blogspot.com/2012/02/resum-climatologic-de-gener-de-2012.html) al que seguirà un mes de febrer que segurament serà sec. El balanç de l’hivern meteorològic (desembre, gener, febrer) serà segurament sec però, en principi, al nostre clima els hiverns no són, estadísticament parlant, una estació plujosa. Serà el comportament de la pròxima primavera el que determinarà realment si la primera part del 2012 es seca o humida. De totes manera no cal oblidar que l’estació més plujosa és la tardor. Així, l’any 2011 estava sent un any sec fins que els temporals de novembre de 2011 aportaren l’aigua necessària per deixar la precipitació arreplegada al voltant de la mitjana (http://oratgertvv.blogspot.com/2011/12/un-novembre-de-2011-molt-plujos.html).

Si anem més anys arrere, més que de sequera, caldria parlar de tot el contrari. Portem 5 anys seguits amb pluges acumulades anuals normals o per damunt de lo normal, un fet no massa habitual en un clima com el nostre, tan castigat a sovint per la falta de pluja. A més, des de que comença el segle predominen clarament els anys normals o humits en pluja.

En la següent gràfica, a partir de les dades de pluja anteriors, s’ha “marcat” en la primera columna cada any segons hi haja sigut un any sec (roig), normal (verd) o humit (blau). Si intentem agrupar els anys i distingir “èpoques seques”, amb predomini d’anys secs, front a “èpoques humides”, amb predomini d’anys plujosos o normals, apreciem com si per alguna cosa destaca tot lo que portem de segle XXI es per hi haver sigut, fins el moment, una època relativament humida.
Pel que fa als embassaments, es cert que en el global d’Espanya mostren una tendència a la baixa preocupant (www.embalses.net):

Però si ens fixem en les nostres conques, la del Xúquer-Túria té en estos moments quasi la mateixa aigua que tenia l’any passat per estes dades, amb unes reserves per damunt de la mitjana dels darrers anys.
La conca del Segura no té ara tanta aigua com l’any passat, però es troba també en un nivell de reserves també molt per damunt de la mitjana dels darrers anys.

 

Fins i tot, la notícia no és que els nostres embassaments tinguen poca aigua, sinó tot lo contrari, que estan marcant màxims històrics (http://oratgertvv.blogspot.com/2011/09/sha-acabat-lestiu-com-estan-els.html). Per exemple, el passat 30 de gener es marcà un màxim històric de reserves per a la Conca del Xúquer-Túria, on hi havia 1227 Hm3, que superaven el rècord de gener de 1980, 1225 Hm3 (http://www.levante-emv.com/comunitat-valenciana/2012/02/01/volumen-agua-embalses-jucar-alcanza-nivel-historico/877609.html). Per altra banda, també a la conca del Segura s’han registrat fa pocs mesos nivell d’aigua embassada desconeguts des de fa dècades (http://www.laverdad.es/murcia/v/20110606/region/record-reservas-ultimos-anos-20110606.html).

El clima de la Comunitat Valenciana, típicament mediterrani, és un clima sec, amb pocs dies de pluja i de normal amb quantitats de precipitació ben modestes. Als climes mediterranis tant la natura, com inevitablement les activitats humanes, s’han d’acoblar a un règim tan pobre i irregular de precipitacions i fer-se més resistents a l’estrès hídric. Les sequeres són un fenomen que apareix de tant en tant, i que seria d’estranyar que no aparegueren en el futur. Si l’any 2012 serà un any de sequera, amb pluges clarament inferiors a la mitjana, no ho sabem. Lo que si que sabem és que, de moment, no ni ha de sequera i, en cas de que hi haguera, almenys les reserves hidràuliques, administrades amb trellat, ens permetrien aguantar-la un any com a mínim.

jueves, 6 de octubre de 2011

Torna la sequera?

El darrer any hidrològic (1 d’octubre de 2010 a 30 de setembre de 2011) ha sigut el més sec dels últims 5 anys, que en general han sigut humits (http://oratgertvv.blogspot.com/2011/09/avanc-climatic-de-lestiu-i-de-lany.html). Com que, a més, este inici de tardor ha plogut en general poc i octubre transcorre sense pluges a la vista, es comença a parlar de la possibilitat de que estigam a les portes d’una nova sequera (http://www.diarioinformacion.com/alicante/2011/09/25/universidad-alicante-alerta-inicio-nuevo-ciclo-sequia-provincia/1171480.html?utm_source=rss ).

Des d’un punt de vista meteorològic s’entén que hi ha sequera a una regió quan hi es porta més temps de lo normal sense ploure lo que toca. Cal distingir-la de la sequera hidrològica, entesa com la falta d’aigua suficient per a fer front a les necessitats tant de les plantes i dels animals, com de les persones o de les seues activitats. Per exemple, al Sàhara no hi ha sequera pluviomètrica, perquè lo normal es que no hi ploga, però hi ha una sequera hidrològica perenne. La sequera meteorològica o pluviomètrica sempre és conjuntural però la hidrològica pot arribar a ser estructural.

Òbviament lo normal, entenent per normal la mitjana estadística d’un període mínim de 30 anys, varia d’uns llocs a altres (de manera rigorosa caldria referir-se a la mediana i no a la mitjana). Un any en el què ploguera 1200 l/m2 seria sec a Sant Sebastià (on la mitjana de pluja anual és de 1738 l/m2) però humit a Pego (on la mitjana es 816 l/m2). Tanmateix, un any en el que ploguera 600 l/m2 seria sec a Pego però extraordinàriament humit a la ciutat d’Alacant (on la mitjana és 336 l/m2).

Però, per afirmar que hi ha sequera no només cal fixar-se en si la quantitat d’aigua caiguda es sensiblement inferior a la normal, sinó tindre en compte de “quina manera” sol ploure en un lloc. Els gràfics següents mostren com es distribuix la pluja per mesos a dos llocs amb climes ben diferents: Sant Sebastià i Alacant.


 A un clima oceànic humit, com el del litoral cantàbric o gallec, es manté un ritme constant en les precipitacions. Lo normal és que ploga tots els mesos i ho faça de manera apreciable. Tant la natura, com les activitats humanes s’acoblen a este fet. Així, no hi ha sistemes de rec ni són prioritaris els embassaments perquè sol hi haure prou amb la pluja i els rius solen portar aigua tot l’any. No obstant, són zones poc acostumades a que no ploga i amb només 3 o 4 mesos sense ploure lo que toca ja estan en sequera.

A un clima mediterrani i sec com el nostre les pluges són estacionals. Lo normal es que ploga sobretot en la tardor, i un poc menys en primavera, i que ploga poc, o fins i tot quasi res, en l’estiu i l’hivern. A més d’estacionals les precipitacions es repartixen de manera molt irregular en el temps i hi ha pocs dies de pluja (una mitjana de 37 dies a Alacant front per exemple 140 dies a Sant Sebastià).

Als climes mediterranis tant la natura, com inevitablement les activitats humanes, s’han d’acoblar a un règim tan pobre i irregular de precipitacions i fer-se més resistents a l’estrès hídric. Els rius arriben a secar-se i es necessari implantar sistemes de rec i d’enmagatzegament d’aigua. Que a la nostra Comunitat passen mesos sense ploure a penes no és estrany i, per tant, per poder parlar de sequera al nostre territori cal, almenys, portar un any amb precipitacions acumulades sensiblement inferiors a lo normal. Fins i tot, un any sec es relativament “suportable” si està enmig de dos anys humits o normals i hi ha reserves als embassaments i als aqüífers.



La gràfica anterior mostra lo que ha plogut cada any des de 1950  fins 2010 (AEMET). És evident que les diferències entre uns anys i altres arriben a ser espectaculars. A una Comunitat com la nostra, on plou poc i malament, les sequeres són un fenomen recurrent: és rar que passen més de 5 ó 6 anys sense tindre algun any molt sec o que no tingam alguna sequera extrema o “històrica”  en el període de una o dos dècades. Però que siga recurrent no vol dir exactament que siga un fenomen cíclic, en el sentit de que tinguen una freqüència i duració fixes que faciliten la seua previsió.

En la següent gràfica, a partir de les dades de pluja anteriors, s’ha “marcat” en la primera columna cada any segons hi haja sigut un any sec (roig), normal (verd) o humit (blau). No és fàcil traure una pauta de comportament (de fet no hi ha cap) que permeta, sabent lo que ha passat els anteriors, predir com serà l’any següent.

Si intentem agrupar els anys i distingir “èpoques seques”, amb predomini d’anys secs, front a “èpoques humides”, amb predomini d’anys plujosos o normals, si que pareix s’alternen entre si períodes d’entre 5 ó 10 anys que són més aviat secs (marcats en groc en la segona columna del gràfic) amb d’altres més aviats humits o normals (marcats en verd en la segona columna del gràfic).  Però això tampoc ens permet predir quan va a començar una sequera ni quan de tems durarà.

Diuen que l’alegria dura poc en casa del pobre. Tenim un clima pobre en pluges i hem tingut l’alegria de una dècada (2001-2010) relativament generosa en precipitacions, amb només 2 anys secs de 10. La sequera tornarà però no sabem quan ni com. De moment enguany sembla que pot ser un any sec, però encara falta que passe tota la tardor, l’època en què més “pot” ploure. De totes maneres, si el 2011 acaba sent un any sec, no es pot fer una previsió mínimament fiable sobre si serà, o no, l’inici d’una llarga, o curta, dura, o suportable, sequera. Almenys, passe lo que passe, els embassaments estan de moment prou bé (http://oratgertvv.blogspot.com/2011/09/sha-acabat-lestiu-com-estan-els.html).